Het verschil tussen elkaar verstaan en elkaar begrijpen

Slaag je er niet in de cultuurverschillen te overbruggen? Dan is de kans groot dat je met je cliënt een hobbelig communicatiepad bewandelt en misverstand op misverstand stapelt. Je (voor)oordelen zitten je in de weg. Met onbegrip, irritatie en vertraging als gevolg. Als je in je werk veel met mensen te maken hebt uit andere culturen, dan is kennis daarvan geen luxe. Het is essentieel voor prettige, doeltreffende, verbindende communicatie. De relatie met je cliënten verbetert en je krijgt voor elkaar wat je voor elkaar wilt krijgen. Binnen de tijd die je daarvoor had gesteld. 

 

Cultuurworkshops en lezingen

Tijdens een workshop nemen cultuurspecialisten jou en je collega’s mee op reis. Ze houden jullie allereerst een spiegel voor: ze staan stil bij allerlei gebruiken die wij vanzelfsprekend vinden, maar die dat (door een andere bril bekeken) helemaal niet zijn. Daarna komen culturele verschillen en overeenkomsten aan bod rondom drie thema’s: religie, dagelijks leven en tradities. Denk aan workshops over de Arabische, Eritrese, Poolse en Syrische cultuur. Uiteraard kunnen we ook workshops geven over andere culturen. Voor grotere groepen houden onze cultuurspecialisten lezingen. Met veel humor en doorspekt met aansprekende voorbeelden. 

Een cultuurworkshop of lezing kan in overleg op maat worden gemaakt. Samen met jou bepalen hoe de workshop of lezing geven wordt en waar de inhoud over moet gaan.  

Tip: de cultuurworkshops kunnen wij ook online verzorgen! 

 

Cultuurconsult

Tijdens een consult (telefonisch of op locatie) helpt een cultuurspecialist de culturele kloof te overbruggen tussen jou en je cliënt. Tijdens zo’n driegesprek maakt hij je bijvoorbeeld attent op de betekenis van non-verbaal gedrag en geeft uitleg over culturele achtergronden die van invloed zijn op de communicatie.  

Soms schiet tolken (van taal A naar taal B vertalen) tekort. Je hebt meer nodig dan het omzetten van de juiste woorden. Vooral wanneer er weinig raakvlakken zijn met de andere cultuur. Je kan dan hulp en advies vragen aan de cultuurspecialisten. Samen kom je tot een oplossing. 

Onze cultuurdiensten

  • Cultuurworkshops en lezingen

    Cultuurworkshops en lezingen

    Tijdens een workshop nemen cultuurspecialisten jou en je collega’s mee op reis. Ze houden jullie allereerst een spiegel voor: ze staan stil bij allerlei gebruiken die wij vanzelfsprekend vinden, maar die dat (door een andere bril bekeken) helemaal niet zijn. Daarna komen culturele verschillen en overeenkomsten aan bod rondom drie thema’s: religie, dagelijks leven en tradities. Denk aan workshops over de Arabische, Eritrese, Poolse en Syrische cultuur. Uiteraard kunnen we ook workshops geven over andere culturen. Voor grotere groepen houden onze cultuurspecialisten lezingen. Met veel humor en doorspekt met aansprekende voorbeelden. 

    Een cultuurworkshop of lezing kan in overleg op maat worden gemaakt. Samen met jou bepalen hoe de workshop of lezing geven wordt en waar de inhoud over moet gaan.  

    Tip: de cultuurworkshops kunnen wij ook online verzorgen! 

     

  • Cultuurconsult 

    Cultuurconsult

    Tijdens een consult (telefonisch of op locatie) helpt een cultuurspecialist de culturele kloof te overbruggen tussen jou en je cliënt. Tijdens zo’n driegesprek maakt hij je bijvoorbeeld attent op de betekenis van non-verbaal gedrag en geeft uitleg over culturele achtergronden die van invloed zijn op de communicatie.  

    Soms schiet tolken (van taal A naar taal B vertalen) tekort. Je hebt meer nodig dan het omzetten van de juiste woorden. Vooral wanneer er weinig raakvlakken zijn met de andere cultuur. Je kan dan hulp en advies vragen aan de cultuurspecialisten. Samen kom je tot een oplossing. 

Wij waren allemaal diep onder de indruk hoe sterk en ontzettend knap (zelfs online) Leila ons meenam in de Eritrese cultuur. Goede, nuttige informatie, maar vooral mooi om haar persoonlijke verhaal en ervaringen te horen. Echt een aanrader!

Mark: Coordinator Humanitas

Cultuurdienst aanvragen? Vul hier het formulier in.